Det er ikke nok at en ferdighet
læres, den må også automatiseres. Dette gjelder i høyeste grad
for avkoding. Gode lesere
karakteriseres ved at de har tilegnet seg et stort antall ordbilder som
de kan identifisere hurtig og
korrekt. Dermed bindes ikke kognitive ressurser opp til selve
avkodingsprosessen, men kan
benyttes til forståelsesprosessen. Målet med lesingen er å forstå
hva som står skrevet.
Hos de fleste leserne skjer det
en naturlig overgang fra fonologisk lesing til ortografisk
lesing (Ehri 2005; Share og
Stanovich 1995). Lesesvake trenger ofte eksplisitt (tydelig forklart)
trening for å tilegne seg ortografisk bevissthet. Når den lesesvake har fått denne innsikten, har han/hun et nyttig redskap for å tilegne seg parate ordbilder.
trening for å tilegne seg ortografisk bevissthet. Når den lesesvake har fått denne innsikten, har han/hun et nyttig redskap for å tilegne seg parate ordbilder.
26.1. Ordkort
En øvelse som har vist seg å
fungere svært bra for lesesvake elever, er ordkort. Det lages flere
ord som elevene skal lære å
kjenne igjen som parate ordbilder. Ordene skrives med
trykkbokstaver på pappbrikker (4
x 4 cm), og i begynnelsen arbeides det med å lære disse
ordene. Utgangspunktet er at
eleven skal lære å kjenne igjen ordene som ordbilder, men denne
læringen bygger på en nøye
instruksjon fra lærerens side, der vedkommende viser hvordan
bokstavsekvensen i ordet danner
grunnlag for gjenkjenningen.
En bør bevisst unngå at eleven
prøver å gjenkjenne ordet med utgangspunkt i mer eller
mindre tilfeldige visuelle
særtrekk (logografisk lesing). Det er derfor mest hensiktsmessig at
de ordene som velges ut til
trening, ikke avviker så mye fra hverandre ortografisk sett.
Dermed stilles eleven overfor mer
krevende oppgaver med tanke på å skille ordene ut fra
grafemiske ulikheter.
Ordene kan så deles i to bunker,
der lærer og elev vekselvis presenterer ett ord om
gangen for hverandre. Når læreren
leser elevens kort, er det eleven som vurderer om svaret er
korrekt. Når læreren holder fram
sitt kort, er det elevens tur. Nå er det læreren som avgjør om
svaret er korrekt. For å skape
spenning kan læreren frivillig lese feil noen ganger. Dette
skjerper eleven slik at han/hun
må følge nøye med om læreren leser korrekt.
Mange av de høyfrekvente ordene
er ikke lydrette (for eksempel /meg/, /jeg/, /her/).
Slike ord må læres som parate
ordbilder. Ulike teknikker kan tas i bruk for å lette denne
læringsprosessen (Lundberg og
Herrlin 2008).
26.2.
Memoryspill
Arbeid med memoryspill har vist
seg å gi gode resultater når en skal øve inn parate ordbilder
(Høien 1999, 2007). Kort fortalt
går memoryspillet ut på at to og to brikker med samme ord
legges ned på bordet, med ordet
vendt mot bordplaten. Antall ordbilder kan variere, ofte fra 5
til 8 par. Hvilke ord som
anvendes, avhenger av elevens alder og interesse. Ved valg av
ordpar kan læreren legge inn ord
som ligner hverandre, noe som skjerper elevens
iaktagelsesevne (for eksempel
”sterk”-”strek”, ”sol”-”los” etc.). Det kan også være
hensiktsmessig å velge ord som
eleven ofte forveksler, for eksempel ”ingen”-”igjen”, ”far”-
”fra” etc. En annen variant er å
bruke stavelser i stedet for ord.
Spillet fungerer slik: Eleven
trekker to kort og leser høyt hva som står skrevet på
kortene. Dersom de er like, får
eleven et stikk, og legger dette til side og får trekke to nye
kort. Dersom de er forskjellige,
legger han/hun kortene tilbake på samme sted på bordet. Da
gjelder det for spillerne å huske
hvor de respektive ordene er plassert. Nå er det læreren (eller
en annen elev) sin tur til å
trekke. Slik fortsetter spillet til alle stikk er tatt. Den vinner som får
flest stikk. For å variere kan en
lage flere varianter av spillet. Det gir også øving på flere ord.
Det er ikke vanskelig for læreren
å legge forholdene slik til rette at eleven vinner, og nettopp
denne opplevelsen av å vinne er
avgjørende for å øke motivasjonen og styrke selvbildet.
Betydningen av å mestre kan knapt
nok overvurderes.
Også foreldre til lesesvake
elever kan instrueres i bruken av memoryspillet, og dermed
kan eleven få ekstra øvelse
hjemme. Ord som øves inn isolert, bør snart benyttes i
sammenhengende tekst. Teksten bør
være lett, slik at eleven kan mestre å avkode den. Det
betyr at teksten ikke bør
inneholde mer enn 10 % ord som eleven må avkode fonologisk
(McGuinness 2004b, 2004c).
Ordmemoryspillet ”Huskesnu”
inneholder 288 høyfrekvente ord og ortografiske
mønstre. Bruken av Ordmemory vil
lette tilegnelsen både av ortografiske kunnskaper (Høien
2007b).
26.3. Lydbøker
og DAISY-bøker
Det finnes i dag en rekke
lydbøker på CD, i tillegg til et stadig økende antall bøker beregnet
for lesebrett og MP3-spillere.
Dermed er det å lytte til lydbøker i ferd med å bli dagligdags og
vanlig. Mange lytter til lydbøker
mens de kjører bil, gjør husarbeid og/eller annet forefallende
arbeid. Derfor blir bruk av
lydbøker ikke lenger et stigmatiserende kompensatorisk
hjelpemiddel, men noe som
benyttes av alle. For å øke leseflyten følger eleven med i teksten
mens han/hun lytter til
bok-kassetten (eller boken innlest på CD-rom). Fordelen med slik
trening er at eleven får
umiddelbar tilgang til en korrekt uttale av de ordene som han/hun ikke
selv er i stand til å avkode, og
samtidig får eleven høre hvordan teksten skal leses med god
intonasjon og trykklegging.
Huseby kompetansesenter har et
landsdekkende ansvar for utvikling, produksjon og
distribusjon av læremidler til
ungdomstrinnet og videregående skole. Lydbøker distribueres i
hovedsak i DAISY-formatet, et
lydbokformat som tilbyr meget gode muligheter for
navigasjon i lærestoffet. Det
tilbys utlån av bøker til synshemmede elever, lesehemmede
elever, samt elever med nedsatt
førlighet (se nettsiden http://www.statped.no/huseby for mere
informasjon).
Lydbokforlaget er Norges største
utgiver av lydbøker på CD og kassett.
For 20 år siden gav
Lydbokforlaget ut sin første lydbok - en beskjeden start med to utgivelser
det første året. I dag består
katalogen av mer enn 1000 titler! Fra kassettsamlinger har
produksjonen gått via CD til også
å inkludere MP3-filer. Lydbokforlaget har utgivelser innen
et bredt litterært spekter så som
opplesninger av romaner, krim og spenning, biografier og
lyrikk (se nettsiden
skolelydbok.no for mere informasjon).
Forskning viser at lydbøker og
CD-rom er gode hjelpemidler for voksne med
lesevansker (for oversikt, se
Besser et al. 2004).
26.4. AMIS
AMIS er et program som du kan
benytte for å lese DAISY digitale lydbøker. AMIS er en
programvare med åpen kildekode,
til fri benyttelse. AMIS er utarbeidet av Norsk lyd- og
blindeskriftbibliotek og
programmet installeres og benyttes på eget ansvar.
26.5.
Dataprogrammer
Det er utviklet dataprogrammer
som gir elevene bedre leseferdighet (National Reading Panel
2000). Det finnes mange
muligheter for individuelt tilpassede opplegg. Det er mulig å justere
oppleggene fortløpende etter
hvert som eleven gjør framgang og får nye behov, og det er en
stor fordel at eleven hele tiden
kan få informasjon om resultatene sine.
Lesing med datahjelp krever at
eleven kontinuerlig overvåker sin egen lesing. Han/hun
må hele tiden vurdere om det er
behov for hjelp fra den syntetiske stemmen. De fleste
lesesvake elevene har ikke noen
utviklet strategi her. De hopper bare over de vanskelige
ordene og håper at det skal ordne
seg. Her må elevene øve seg for å kunne utnytte talehjelpen
best mulig. En slik måte å øve på
kan stimulere den reflekterende evnen, noe som igjen kan
ha virkning langt utenfor den
aktuelle leseoppgaven. Det blir spørsmål om å bryte en passiv
og oppgitt holdning og innse at
en har kontroll og kommando over sin egen leseprosess.
Datatrening innebærer lesing av
sammenhengende, selvvalgte og meningsbærende
tekster. Det blir satt fokus på
betydning, innhold og mening, og biproduktet er hjelp,
opplæring og øvelse i
ordavkoding. Og det er slik leseprosessen utvikler seg hos
normallesere. Her utstyrer vi de
svake leserne slik at de kan overvinne problemer med
ordavkodingen, problemer som
ellers ville ha hindret meningsfull lesing (Wise, King og
Olson 2000).
Talesyntese gir syntetisk
talestøtte når en avkoder ord. Leseren velger tekst fra en
meny. Teksten kommer på
dataskjermen. Når leseren kommer til et ord som er vanskelig å
identifisere, kan han be om hjelp
ved å markere ordet. Da kommer det lys på ordet, samtidig
som en syntetisk stemme uttaler
det. Her kan enten hele ordet bli presentert med en gang, eller
en kan bare gi deler av ordet,
som for eksempel staving for staving eller fonem for fonem.
Fordelen med syntetisk tale er at
så å si alle ordene i de tekstene som blir matet inn i
maskinen, kan bli uttalt uten at
en trenger å vente. Dette gjør at leseren kan få effektiv hjelp
under lesingen, selv om stemmen
er kunstig.
Voxit Budgie (Pro v. 2.0) er et
dataprogram som gjør om digital tekst til tydelig og
naturlig tale. Med Voxit Budgie
kan en lese tekster, for eksempel studiemateriell, direkte fra
innskannede dokumenter. Alt som
trengs, er en tekstfanger eller skanner (C-Pen-10) med et
OCR-program (et program som gjør
om innskannet tekst til redigerbar tekst).
En PC kan registrere og lagre de
ordene som eleven har valgt å markere, og i tillegg få
med hvor lang tid det tok å lese
tekstsiden, hvor mange ord som ble markert på hver side, og
hvilke ord. En viktig fordel med
denne metodikken er at eleven har kontroll over lesingen sin.
Det finnes ingen ord som ikke
lett og raskt kan identifiseres. Ved vanlige tekster er risikoen
stor for at den dyslektiske
eleven møter ord som han ikke helt greier å lese.
For det andre kan en datamaskin
gi den dyslektiske eleven anledning til å lese tekster
som ligger over det han egentlig
mestrer i lesing, men som når det gjelder innhold, er mer
tilpasset elevens nivå. Praktisk
talt kan hvilken som helst tekst "scannes" inn i maskinen med
bilde og diagram. På den måten
kan den syntetiske talen bli et kompenserende hjelpemiddel
utenfor skolen for dyslektikeren.
Mange lesesvake, både barn og
voksne, opplever trening på datamaskinen som mer
spennende og utfordrende enn
trening med annet mer tradisjonelt materiell. Maskinen gir
raske tilbakemeldinger og viser
aldri at den blir oppgitt og lei når elevene svarer feil (det er
ikke alltid at vi klarer å skjule
slike reaksjoner for elevene). Vi vil anbefale at en tar i bruk og
utnytter de mulighetene som
datamaskinen gir til variert og systematisk trening.
Det er viktig å understreke at
all ferdighetstrening må kombineres med systematisk
begrepslæring og læring av
effektive forståelsesstrategier (Snow og Juel 2005). Målsettingen
er integrasjon, ikke isolert
drill av delferdigheter. Et godt treningsopplegg bør òg legge vekt
på skriveaktiviteter og formell
trening i rettskriving. Skriving og lesing er ferdigheter som
understøtter hverandre og fremmer
lese- og skriveferdigheten (Snow, Burns og Griffin 1998).
Tips til dataprogrammer
Tips til dataprogrammer
Aski Rask. Sandnes: Aski Raski
Drillpro. Skrive og lesetreningsprogram.
Fagbokforlaget.
e-Lector. Langhus: De Bono Consulting
LingDys. Trondheim: LingIT AS
Lesetreet/Skoleprogrammet. Genely.
Memory-spillet
Huskesnu. Bryne: Logometrica. AS.
Magnimaster. Norheimsund: Magnimaster A/S
Nøkkel til Norge. Oslo: Læringsdirektoratet
Ordlek: CD rom fra NorMedia.
På sporet av ordet. Oslo: VOX.
Relemo.
Edward AS.
Tempolex.
Ottestad: Tempolex.
Voxit
Budgie. Oslo: Bojo as.
Hos dyslektikerne er gjerne rettskrivingsvanskene større
enn lesevanskene, og selv om
lesevanskene etter hvert overvinnes, vedvarer ofte
rettskrivingsvanskene. Dette
skyldes at de fleste dyslektikere ikke har et indre minnebilde av
ordet som de kan hente fram når
ordet skal skrives. Det er ikke vanskelig å forstå at
ortografiske vansker gjør
skriveprosessen ulystbetont og bidrar til at dyslektikerne unngår
skriveaktiviteter. Men også her
kan datamaskinen gi god hjelp. De fleste databaserte
skriveprogrammene kan kontrollere
ortografien fortløpende, og dermed slipper dyslektikerne
frustrasjonene på grunn av mange
stavefeil. Nyere datateknologi har også gjort det mulig for
maskinen å motta tale, og
deretter skrive ut den innleste informasjonen med korrekt ortografi.
Mange dyslektikere oppfatter
datamaskinen som en viktig og god “treningskamerat”.
Likevel vil vi minne om at maskiner
har sin begrensning. Samhandling er et vesentlig element
i
skriftspråklig trening, og datamaskinen er en dårlig samhandlingspartner.