ÅRSAKSFAKTORER FOR LESEVANSKER
Ulike årsaksfaktorer kan ligge til grunn for at en elev kommer til kort i leselæringen. Her
Ulike årsaksfaktorer kan ligge til grunn for at en elev kommer til kort i leselæringen. Her
nevnes kort noen eksempler på ulike faktorer som
vanskeliggjør tilegnelsen av god
leseferdighet:
· Mangelfull og usystematisk leseundervisning
· Lite lesetrening,
· Lite stimulerende hjemmemiljø
· Mangelfull organisering av støtteundervisning.
· Mangelfull lærerkompetanse om leseopplæringen
· Manglende motivasjon
· Emosjonelle problemer
· Konsentrasjonsvansker
· Svak evnemessig utrustning
· Sansemessige defekter
· Lite samarbeid mellom ulike lærergrupper og mellom skole og hjem
· Mangelfull og usystematisk leseundervisning
· Lite lesetrening,
· Lite stimulerende hjemmemiljø
· Mangelfull organisering av støtteundervisning.
· Mangelfull lærerkompetanse om leseopplæringen
· Manglende motivasjon
· Emosjonelle problemer
· Konsentrasjonsvansker
· Svak evnemessig utrustning
· Sansemessige defekter
· Lite samarbeid mellom ulike lærergrupper og mellom skole og hjem
Det er viktig at læreren følger nøye med i elevens
leseutvikling. Dette kan for eksempel skje
ved regelmessig å kartlegge ferdigheten i ordlesing. I
denne sammenhengen er Ordkjedetesten
et velegnet hjelpemiddel (Høien og Tønnesen 2007a,
2007b). Det er alltid et faresignal
dersom leseutviklingen stanser opp. Da må det
gjennomføres mer omfattende diagnostisering
for å finne fram til hvilke tiltak som bør iverksettes
for å øke leseferdigheten.
Nyere forskning har påvist hvor viktig det er at
hjelpeundervisningen tar utgangspunkt
i den kunnskap som skaffes tilveie gjennom
diagnostiseringsarbeidet. Resultatet av
diagnostiseringen gir veiledning om hvilke pedagogiske
tiltak som bør iverksette for å hjelpe
lesesvake elever til å oppnå adekvat leseferdighet.
Hvilke tiltak læreren velger å
bruke, avhenger av en totalvurdering av
testresultatene. Med andre ord, læreren (eller
spesialpedagogen) må lage
undervisningsopplegg som er tilpasset den enkelte elev.
Ingen elever er helt like når det
gjelder faktorer relatert til leseprosessen, og derfor
finnes det heller ikke noe pedagogisk
opplegg som passer alle. Her vil det være behov for
individuelle læreplaner. Det finnes
dessverre heller ingen ”quick fix”-metode (Allington og
Walmsley1995). Når det gjelder
lesesvake elever, er det mer et spørsmål om lærerens
engasjement og evne til å skape
motivasjon hos elever som har mistet troen på at de kan
mestre den utfordringen som
leselæringen innebærer. Vi trenger engasjerte og
kunnskapsrike lærere som har tro på at
eleven kan lære å lese (Høien, 2007), og som har innsikt
i å utarbeide et helhetlig
undervisningsopplegg. I forbindelse med dette arbeidet
kan det være nyttig å ha kunnskaper
om ulike treningsoppgaver og metoder som kan anvendes alt
etter resultatet av
diagnostiseringen.
I denne forbindelse er det også viktig å innhente
bakgrunnsinformasjoner som kan
vise:
·
Hvilken hjelp eleven har fått tidligere?
·
Effekten av hjelpeundervisningen
·
Finnes lesevanskene hos andre
familiemedlemmer?
·
Helsemessige faktorer som kan påvirke
leselæringen
·
Emosjonelle og motivasjonelle faktorer
·
Foreldrenes involvering og engasjement
når det gjelder elevens skolearbeid
Det er viktig at testresultatene suppleres med et
intervju med elevens foreldre. Når det gjelder
eksempler på informasjoner som er relevante i forbindelse
med minoritetsspråklige elever, se
Fylkesmannen i Oslo og Akershus 2003.
Dersom det ikke kan
registreres noen effekt av hjelpeundervisningen, bør undervisningsopplegget
justeres. I den sammenhengen må en vurdere følgende forhold:
Bygger undervisningsopplegget på en
grundig diagnostisering av lesevanskene?
- Tar undervisningen utgangspunkt i elevens leseprofil?
- Hvordan er strukturen i undervisningsmetoden?
- Har støtteundervisningen tilstrekkelig intensitet?
- Har eleven fått tilstrekkelig hjelp?
- Er organiseringen av undervisningen tilpasset den enkelte elevs behov?
- Fremmer leseundervisningen leselyst hos eleven?
I flere tilfeller kan det være nødvendig å justere
undervisningsopplegget ut fra de
infomasjoner som innhentes gjennom samtaler med elevens
foresatte, skolens lærere og pptjenesten.
Når det gjelder minoritetsspråklige elever bør det være
et nært samarbeid mellom
de lærerne som underviser elevene i minoritetsspråket, og
de som underviser i
majoritetsspråket.
Med utgangspunkt i nyere leseforskning har vi i kapittel
V gitt en oversikt over
pedagogiske tiltak som kan anvendes når en skal utarbeide
individuelle undervisningsopplegg.
Hentet fra logoshåndbok publisert på nett: http://www.logometrica.no/doc//Handboker/Handbok%20bm%2007%2011%2013.pdf