Om lesetiltak

ÅRSAKSFAKTORER FOR LESEVANSKER
Ulike årsaksfaktorer kan ligge til grunn for at en elev kommer til kort i leselæringen. Her
nevnes kort noen eksempler på ulike faktorer som vanskeliggjør tilegnelsen av god
leseferdighet:
·         Mangelfull og usystematisk leseundervisning
·         Lite lesetrening,
·         Lite stimulerende hjemmemiljø
·         Mangelfull organisering av støtteundervisning.
·         Mangelfull lærerkompetanse om leseopplæringen
·         Manglende motivasjon
·         Emosjonelle problemer
·         Konsentrasjonsvansker
·         Svak evnemessig utrustning
·         Sansemessige defekter
·         Lite samarbeid mellom ulike lærergrupper og mellom skole og hjem

Det er viktig at læreren følger nøye med i elevens leseutvikling. Dette kan for eksempel skje
ved regelmessig å kartlegge ferdigheten i ordlesing. I denne sammenhengen er Ordkjedetesten
et velegnet hjelpemiddel (Høien og Tønnesen 2007a, 2007b). Det er alltid et faresignal
dersom leseutviklingen stanser opp. Da må det gjennomføres mer omfattende diagnostisering
for å finne fram til hvilke tiltak som bør iverksettes for å øke leseferdigheten.

Nyere forskning har påvist hvor viktig det er at hjelpeundervisningen tar utgangspunkt
i den kunnskap som skaffes tilveie gjennom diagnostiseringsarbeidet. Resultatet av
diagnostiseringen gir veiledning om hvilke pedagogiske tiltak som bør iverksette for å hjelpe
lesesvake elever til å oppnå adekvat leseferdighet.

Hvilke tiltak læreren velger å bruke, avhenger av en totalvurdering av
testresultatene. Med andre ord, læreren (eller spesialpedagogen) må lage
undervisningsopplegg som er tilpasset den enkelte elev. Ingen elever er helt like når det
gjelder faktorer relatert til leseprosessen, og derfor finnes det heller ikke noe pedagogisk
opplegg som passer alle. Her vil det være behov for individuelle læreplaner. Det finnes
dessverre heller ingen ”quick fix”-metode (Allington og Walmsley1995). Når det gjelder
lesesvake elever, er det mer et spørsmål om lærerens engasjement og evne til å skape
motivasjon hos elever som har mistet troen på at de kan mestre den utfordringen som
leselæringen innebærer. Vi trenger engasjerte og kunnskapsrike lærere som har tro på at
eleven kan lære å lese (Høien, 2007), og som har innsikt i å utarbeide et helhetlig
undervisningsopplegg. I forbindelse med dette arbeidet kan det være nyttig å ha kunnskaper
om ulike treningsoppgaver og metoder som kan anvendes alt etter resultatet av
diagnostiseringen.

I denne forbindelse er det også viktig å innhente bakgrunnsinformasjoner som kan
vise:
·         Hvilken hjelp eleven har fått tidligere?
·         Effekten av hjelpeundervisningen
·         Finnes lesevanskene hos andre familiemedlemmer?
·         Helsemessige faktorer som kan påvirke leselæringen
·         Emosjonelle og motivasjonelle faktorer
·         Foreldrenes involvering og engasjement når det gjelder elevens skolearbeid

Det er viktig at testresultatene suppleres med et intervju med elevens foreldre. Når det gjelder
eksempler på informasjoner som er relevante i forbindelse med minoritetsspråklige elever, se
Fylkesmannen i Oslo og Akershus 2003.

Dersom det ikke kan registreres noen effekt av hjelpeundervisningen, bør undervisningsopplegget justeres. I den sammenhengen må en vurdere følgende forhold:
Bygger undervisningsopplegget på en grundig diagnostisering av lesevanskene?

  • Tar undervisningen utgangspunkt i elevens leseprofil?
  • Hvordan er strukturen i undervisningsmetoden?
  • Har støtteundervisningen tilstrekkelig intensitet?
  • Har eleven fått tilstrekkelig hjelp?
  • Er organiseringen av undervisningen tilpasset den enkelte elevs behov?
  • Fremmer leseundervisningen leselyst hos eleven?
I flere tilfeller kan det være nødvendig å justere undervisningsopplegget ut fra de
infomasjoner som innhentes gjennom samtaler med elevens foresatte, skolens lærere og pptjenesten.

Når det gjelder minoritetsspråklige elever bør det være et nært samarbeid mellom
de lærerne som underviser elevene i minoritetsspråket, og de som underviser i
majoritetsspråket.

Med utgangspunkt i nyere leseforskning har vi i kapittel V gitt en oversikt over
pedagogiske tiltak som kan anvendes når en skal utarbeide individuelle undervisningsopplegg.