27.
Tiltak som fremmer leseflyt
Leseflyt defineres
som evnen til å kunne lese en tekst hurtig og korrekt og med prosodi
(Hagtvet, Frost og
Refsahl 2011; Hedenfalk, Munck et al Palm 2011; National Reading Panel
2000). Automatisert
ordavkoding er en nødvendig forutsetning for å kunne lese en tekst hurtig
og korrekt. Et mål på
leseflyt er hvor mange ord pr. minutt som leses korrekt når leseren blir
presentert for en
aldersadekvat tekst. Dersom ordene leses med mange feil og med dårlig
prosodi, indikerer
det at leseren ikke har tilegnet seg god nok leseflyt. Hos dårlige lesere kan
en lett observere
dette under leseprosessen. Lesingen kan karakteriseres som ”ordplukking”,
og ofte kan en se at de beveger leppene når de leser.
I leseundervisningen
har leseflyt blitt viet lite oppmerksomhet sammenlignet med
avkodingsferdighet og
leseforståelse. Denne mangelen på instruksjon for å fremme elevens
leseflyt er i følge
forskere en hovedårsak til at så mange barn, unge og voksne skårer dårlig i
lesing (Besser et al.
2004; Frost 2003; Kuhn og Stahl 2004).
Leseflyten avhenger
ikke bare av leserens ferdighet, men av tekstens vanskegrad og
leserens
erfaringsbakgrunn. Når en kartlegger leseflyten, må en derfor vurdere om
teksten er
adekvat ut fra
leserens avkodingsferdighet og erfaringsbakgrunn. Leseflyten tilegnes gradvis
over tid gjennom
omfattende trening i å lese. Eleven må få rikelig med anledning til å lese
tekster som både
vekker interesse og har passe vanskegrad med tanke på avkodingsprosessen.
National Reading
Panel (2000) omtaler to hovedformer for lesetrening som er blitt
benyttet for å fremme
leseflyten: ulike former for assistert høytlesing og frilesing
(stillelesing), og
konkluderer med at assistert høytlesing gir best læringsresultat. Med assistert
høytlesing menes at
elevens lesing blir ”overvåket” av en lærer eller en annen lesekunnig
person som både kan
være en god lesemodell for eleven og gi han/henne nødvendig hjelp og
støtte under
leseprosessen. Frilesing kjennetegnes ved at leseaktiviteten er frivillig valgt
av
eleven, og at ulike
former for lesestoff benyttes.
Når det gjelder
dyslektikere og voksne med lesevansker, finner en ofte at de har store
problemer med å oppnå
god leseflyt (Gabrielsen, Heber og Høien 2008). Det er derfor viktig
at det legges stor
vekt på aktiviteter som fremmer leseflyten. Vi skal her peke på noen tiltak
som er relevante i
den sammenheng.
27.1. Assistert
høytlesing
Lærerassistert
høytlesing
Høytlesing er et
viktig virkemiddel for å fremme leseflyten. Barn som skal øve seg på å lese
flytende, må først få
erfaring som viser hvordan flytende lesing høres ut. I mange tilfeller er
det hensiktsmessig at
læreren først leser teksten høyt for eleven med god prosodi. På den
måten fungerer
læreren som en god modell for eleven. Tekster som skal benyttes ved
lesetrening, må
velges ut slik at de er tilpasset elevens nivå. Det er spesielt viktig at
teksten
ikke er for
vanskelig. I utgangspunktet bør eleven gjenkjenne ca. 90 % av ordene i teksten
som parate ordbilder.
De andre ordene bør heller ikke være så vanskelige at eleven ikke kan
avkode dem ved hjelp
av den fonologiske strategien, eventuelt med støtte fra kontekstuelle
holdepunkter. Læreren
får hjelpe til dersom ordene i teksten ikke er lydrette. Ikke lydrette ord
bør danne grunnlag
for spesiell oppmerksomhet og trening for eleven, slik at de kan tilegnes
som parate ordbilder
(se kapittel 26).
Lesingen starter med
at læreren leser et tekstavsnitt for eleven. Deretter leses teksten
unisont av lærer og
elev. Til sist leser eleven teksten alene, men læreren gir hjelp dersom det
er ord eleven ikke
kan avkode, eller om eleven har dårlig prosodi.
Parlesing
Parlesing har vist
seg å være en effektiv metode for å øke leseflyten. Parlesing kan også
utføres av to elever
som leser vekselvis. Den som ikke leser, er "læreren" som følger med
og
kontrollerer om
leseren gjør noen feil. Dersom det er ønskelig, kan lesetid registreres ved
hjelp av
stoppeklokke. Mange lesesvake elever synes det er motiverende å registrere
framgangen i
lesetempoet. Eleven får et eget skjema som han/hun selv kan fylle ut med antall
korrekt leste ord og
tid brukt for å lese teksten. Resultatene kan deretter overføres til et
frekvensdiagram som
rent visuelt viser framgangen. Mange elever er vel kjent med
tilsvarende skjemaer
fra idrettstrening, og dermed synes de det er tøft å nytte en lignende
prosedyre når de
leser.
Repetert lesing
En metode som
benyttes for å øke leseflyten, er repetert lesing. Repetert lesing refererer
til at
eleven leser samme
tekst om igjen flere ganger. Generelt er effekten av repetert lesing god,
men utbyttet vil
selvsagt variere fra elev til elev. Noen elever synes at repetert lesing blir
kjedelig og lite
motiverende. De kjenner igjen stoffet, og selve lesingen representerer da ikke
noe nytt. Dette kan
en delvis unngå ved at en gjør mindre forandringer i teksten, slik at eleven
ikke kan oppnå
korrekt avkoding utelukkende ved å stole på minnefunksjonen. En bør ta
hensyn til dette ved
valg av tekster, og eksempelvis ved å ta i bruk bøker med mange
gjentakelser. Flere
forlag har nå et stort utvalg av småbøker, og mange av dem bygger på
repetisjonsprinsippet.
I boken ”Midt på svarte natta” starter hver side slik: ”Midt på svarte
natta fraktet
Hemmelig Agent … en pakke …”. Et annet aktuelt ”triks” for å hindre at repetert
lesing blir kjedelig,
kan være å lese teksten med forskjellige stemmer – være sint, hviske, ha
latterstemme, etc.
(for mer informasjon, se Engen 2003a, 2003b).
For mange elever har
repetert lesing en positiv innvirkning på leseflyten. For å gjøre
repetert lesing mer
motiverende, kan en legge inn et element av konkurranse i lesingen.
Oppgaven er å se om
repetert lesing gir framgang og fører til færre lesefeil (dette kontrollerer
læreren) og økt
lesetempo (dette kontrollerer eleven med stoppeklokke). Skal denne metoden
fungere, er det
viktig at læreren velger ut omfang, innhold og tekstvanskegrad med omhu.
Lesesvake elever har
lett for å gi opp dersom stoffet blir for vanskelig. Da er det bedre å starte
med for lett
lesestoff.
Veksellesing
Veksellesing
refererer til at både lærer og elev er involvert i lesingen. Utgangspunktet er
at de
har samme tekst, og
at teksten er nøye utvalgt slik at den passer for vedkommende elev. Det
er viktig at læreren
starter med å lese en eller to sider fra boken og passer på at tempoet er
tilpasset elevens
ferdighet, slik at eleven kan følge med i sin tekst under leseprosessen. Etter
at læreren har lest
1-2 sider, foreslår han at nå skal eleven lese litt selv, kanskje to-tre linjer
eller bare noen få
ord dersom eleven har store vansker. Nå får læreren "elevrollen",
nemlig å
følge med i teksten
som eleven leser. Denne veksellesingen fortsetter, men gradvis minsker
læreren omfanget av
sin lesing, mens eleven leser mer.
Det kan også gjøres
avtale om at lærer og elev skal lese et bestemt antall linjer hver.
Så kommer det stadiet
eleven liker best, og som gir størst mulighet for lek og variasjon. Da
blir lærer og elev
enige om at læreren leser så mange linjer han vil, og ofte stopper læreren
lesingen midt i en
setning. Eleven skal da umiddelbart fortsette lesingen så lenge
vedkommende ønsker.
Når eleven stopper, er det lærerens tur. Slik fortsetter de til teksten er
lest.
Det er viktig at
eleven selv får velge hvor mye han/hun skal lese. Da tar en hensyn til
dagsform og
motivasjon. Dersom eleven bare velger å lese korte tekststykker, må læreren
prøve å finne fram
til hvorfor dette skjer. Noen ganger kan det være at eleven prøver å lure
seg unna. Da kan
læreren selv lese korte avsnitt, slik at eleven oftere må lese selv. Men
dersom eleven gjør så
godt han/hun kan, men er trett og umotivert, belønnes eleven ved at
læreren leser mye, og
at eleven slipper med å lese lite. Erfaringer viser at det er sjelden at
eleven ikke følger
med i teksten dersom læreren velger tekster som fanger interesse, og der
tekstens vanskegrad
er tilpasset elevens nivå.
Korlesing
Korlesing er en annen
variant for lesetrening som mange lesesvake elever synes er ufarlig og
dermed akseptabel.
Ved korlesing leser en hel gruppe av elever samme tekst samtidig.
Dermed utmerker ikke
den lesesvake eleven seg, men får tilbakemelding fra de andre når det
kommer et ord han/hun
ikke gjenkjenner. Med utgangspunkt i den teksten som er lest, gis det
mange muligheter for
å snakke om teksten, forklare ord og begreper som er ukjente, reflektere
over teksten osv.
Lesefadderordning
Ved
lesefadderordningen leser eldre lesesvake elever for yngre lesesvake elever
(Frost 2003).
En lesesvak elev på
trinn 4 kan få i oppdrag å lese høyt for en yngre elev, for eksempel en
elev på trinn 1. Det
må være de små som velger bøkene, og de store må få anledning til å
forberede seg slik at
de leser tekstene på en god måte, med korrekt trykklegging og
intonasjon.
Den store
utfordringen en står overfor i møte med de elevene som strever med
lesingen, er å finne
bøker og/eller andre tekster som kan være spennende, interessante,
morsomme og ikke
minst overkommelige. Spesielt er det viktig at disse elevene oppdager og
opplever
kommunikasjonsaspektet ved lesingen. En må følgelig bestrebe seg på å velge
tekster (både til
treningsøktene og vanlig undervisning) som er tilpasset elevenes språklige
ferdigheter,
bakgrunns-kunnskaper og interesser. Også foreldrene kan bidra i forbindelse med
veksellesing og
korlesing. De bør da på forhånd få konkrete råd om hvordan de kan arbeide
med disse metodene
(Engen 2003a, 2003b).
27.2.
Frilesing
Gode lesere leser
mye, og dermed blir de stadig bedre. Elever med lesevansker unngår
leseaktiviteter, og
dermed får de heller ikke den treningen de trenger for å overvinne
lesevanskene.
Forskning viser at det gir godt utbytte dersom en setter av for eksempel 3-4
timer i uka i 4-8
uker (Torgesen 2005). Også foreldrene kan aktiviseres ved å lese sammen
med barnet sitt og
samtale om innholdet i tekstene. Frilesing forutsetter at skolen har tilgang
til rikelig med
lesestoff (bøker, blader etc.). Som tidligere nevnt, er det svært viktig at
elevene
finner lesetekstene
spennende og interessante. Målsettingen må derfor være at det i hvert
klasserom er et rikelig
utvalg av lesestoff som dekker ulike interesseområder og varierer med
hensyn til
vanskegrad.
Frilesingen foregår
vanligvis som stillelesing. Når det gjelder stillelesing, fant
National Reading
Panel (2000) at denne gir økt vokabular og bedre leseforståelse hos elever
som avkoder godt. Når
det gjelder elever med dårlig avkodingsferdighet, kunne det ikke
påvises at stillelesing gav bedre leseflyt eller økt
leseforståelse.